Joh. Käisi kõne Meie sihid ja ülesanded Võru seminari avamisel 13. märtsil 1921 – Haridus. 1989, nr 8, lk 6-11
Lugupeetud koosolijad. Meie noorel pedagoogilisel õppeasutusel on tõsised ülesanded hariduse põllul ja nad kohustavad meid, tulevaste õpetajate juhtijaid ja kasvatajaid, mõttes omi ülesannete juures peatuma, omi sihte selgitama, omi eesmärke kindlasti üles seadma, nende kättesaamiseks paremat ja õigemat teed valima. Sellepärast lubatagu mulle peatada küsimuse juures: Missugusel põhjal peab seisma meie aja pedagoogika ja kasvatus?
Eesti kooli ülesehitamine on alles omas algjärgus ja teisiti ei või see ju ollagi, sest et täielik koolireform puudutab ühiskondlist ja riiklist elu sügavasti, sügavamalt, kui seda tihti arvatakse, ja nõuab sellepärast elluviimiseks pikemat aega, kui seda meie revolutsiooni esimestest päevist mõõda on läinud.
Ei tule sugugi imestada, et meie koolielus veel palju nähtusi leidub, mis endisest veneaja koolist pärandatud; et tänini meie kool sedasama haigust põeb, mille all nii tuntavalt kannatas vana kool.
Viimaste aastakümnete kasvatussüsteemi, pedagoogika suurem viga oli — kindla juhtiva mõtte puudumine. Igaüks, kes koolielule lähemal seisis, imestas mitmekesisust kasvatusviisides, koolitüüpides, kirjut segu õppeainetes ja kooli sihtides, Näis, nagu oleks kasvatuspõld sõjaväljaks olnud, kus mitmesugused, tihti ühe-teisele vastupidi käivad õppeviisid ja kasvatusvõtted, programmid võitlesid.
Kõigis nendes aga puudus juhtiv mõte, mis praeguse ajajärgu eluhinge väljendas, kõik võtted ja mõtted olid peaaegu juhuslikud ja kavakindluseta. Pedagoogikas aga peab olema kindlam kui mujal, ja laia ulatusega põhimõte, juhtnöör, mis kõik üksikud sihid, meetodid ja ained ühtlustaks ja seoks, peab olema kindel pind, millel kõikumata mitmesugused pedagoogilised võtted püsiksid.
Ainult ühise juhtmõttega anname meie kasvatusele saleda ja sirge kuju, kaitseme kasvatustegevust ühekülgsete mõjude ja kitsaste vaadete eest ja suudame tähtsat tähtsusetust, suuremat väiklasest lahutada.
Et aga pedagoogilise süsteemi põhimõte tarvilisi ja soovitavaid tagajärgi tooks, peab ta ajakohane olema ja elule vastama. Kuigi kool viimasel ajal, Vene valitsuse päevil, niisugust ühtlustavat joont ei tundnud, leiame seda läinud kaugetes ajajärkudes õige selgel kujul.
XIX s. oli klassikalise kooli gümnaasiumi ja klassikalise kasvatussüsteemi ajajärk. Kõige suuremat poolehoidu leidis ta Saksamaal, ja saksa kasvatuse iseäraldused — pedantism, kuivus, ühekülgsus jt. ongi selle süsteemi vili.
Klassikalises kasvatussüsteemis ei puudu selge põhimõte, isegi stiilsus. Tema kõrgemaks eesmärgiks oli formaalne haridus, mis pidi arendama ja kasvatama mälu, mõtlemisvõimet, loogilist teguviisi. Tähtsamaks küljeks õpetuses loeti mitte õppeainete sisu, vaid nende meetodit, õppeviisi.
Klassikalise hariduse poolehoidjad olid kindlas arvamises, et keeled, iseäranis kreeka ja ladina keel ja matemaatika annavadki vaimu igakülgse arenemise ja võrdlesid klassikalist haridust teritatud noaga, mis iga asja lõikab.
Niisugune arvamine on ekslik omas juures ja formaalset arenemist ei saa kuidagi viisi universaalseks ja üldmõjuvaks tunnistada. Tõepoolest, kuidagi viisi ei saa tõestada, et grammatika ja matemaatika üksi annavad oskust ka geoloogia ehk bioloogia uurimiseks, ehk füüsika ja keemia laboratooriumis töötamiseks jrje.
Tõsi küll, et hästi teritatud noaga kergesti lõikab, kuid ta on ikkagi kõlbmata tööriist seal, kus tarvitatakse kirvest, haamrit, kange ehk atra.
Formaalsel arenemisel on omad piirid, ja õige kitsad piirid.
Kahtlemata suure tähtsusega koolis on õppeviis. Aga just klassikalistes koolides võivad olla ja olidki õppeviisid niisugused, et lastes õppe-himu täitsa ära kaob, ja mitteklassikalistes koolides võivad õppeviisid nii isetegevust, mõtlemisvõimet kasvatada, kui ka tundeid, töö- ja teadushimu arendada. Kõige rohkem sisu koolitööks annab meieaegsus, kultuurielu, ja õige vähe — vana-kreeklaste ja roomlaste ilm. Nüüdsel ajajärgul on vähe sarnadust vanailma eluga, kus ei tuntud ainelist kultuuri tema auru-elektri-masinatega, raudtee, telefoni, telegraafiga, ega meie sotsiaalseid aateid ja püüdeid.
Ainult võita ja mitte midagi kaotada võime meie kultuuri poolest, kui esimesel kohal vanade keelte asemel koolis seisab kodumaa, tema loodus, rahvas ja majandusline elu, siis veel teised kultuuramaad ja rahvad.
Mitte minevik, vaid olevik peab meie kasvatussüsteemi keskpunktis olema ja lapsi tuleb kasvatada mitte kaugete esivanemate seltskonnas, vaid meie oma elu nähtuste keskel.
Minevik on meil ainult niivõrd tähtis, kui seda tarvis on olevikust arusaamiseks ja lähema tuleviku ette ära nägemiseks.
Läinud ajajärkudes ei leia meie ühtki kasvatus- ja haridussüsteemi, mis otsekohe, ilma paranduseta ja täienduseta vastuvõetav oleks. Neile jäid tundmatuks meie aja elu sügavus, tema nähtuste mitmekesisus ja inimese mõistus, s. o. teaduse hiilgavad võidud. Need pedagoogilised ideed on meile võõrad, nad on ajast maha jäänud.
Missugune põhimõte peaks aga meie aja kasvatuse ja hariduse aluseks olema?
Kasvatuse ja hariduse ülesandeks on meil kultuuriväärtusi tulevaile põlvile edasi anda, neid meie kultuuriliste varanduste pärijateks teha.
Kultuur on meid kõrgele tõstnud ja et sellel kõrgusel püsida, et tulevad põlved veel kõrgemale ainelise ja vaimlise arenemise astmele tõusta suudaksid, peame meie noorsoole kõik, mis elus väärtuslik on, kätte andma, et kõik, mis tähtsamat teaduses, kunstis, vaimlises ja kõlbelises arenemises, tulevaste põlvede lihaks ja vereks muutuks.
Ainult sel teel anname meie noorsoole võimaluse tegelikult ühiskondlisest elust osa võtta ja kultuuri väärtustele uusi juurde lisada.
Kui enesele ette kujutada, et üks põlv ilma hariduseta jääks, siis vajuks kogu rahvas tagasi pimedusse ja toorusesse. Sellest on meile selge, et kasvatuse ja hariduse keskpunktiks peab olema nüüdse aja elu, uue aja teadus ja mitte keskaja ebausk, praegune tehnika ja mitte läinud ajajärkude naturaalne majapidamine.
Ühendavaks, siduvaks niidiks siin oleks aga arenemise põhimõte, evolutsiooniline vaatepunkt, meie aja pedagoogika peaks uuenduspedagoogika olema.
Kuigi arenemisõpetus esialgselt oma põhjenduse bioloogias leidis, laienes ta aegamööda laiali kõikidesse loodusteaduse harudesse, nii et praegu teame taevakehade, maakera, mineraalide ja isegi elementide ja aatomite arenemisest, evolutsioonist.
Arenemisõpetuse seaduste alla käib nii üksiku inimese arenemine kui ka ajaloo sündmuste käik.
Suure tähtsusega on meile tõsiasi, et üksiku individiumi arenemine nii kehaliselt kui ka vaim-liselt ei ole midagi muud kui lühike inimsoo arenemiskäigu kordamine.
Ükski teine õpetus, teooria ei andnud nii laia väljavaadet, nii palju ühtlustavaid, filosoofilisi mõtteid, ükski teine õpetus ei mõjunud teaduslise ilmavaate peale nii sügavalt, kui arenemisõpetus Darwini poolt pandud alusel.
Evolutsiooniline pedagoogika seisab täiesti ajakohase teaduslise tasapinna kõrgusel ja võimaldaks kasvatusviiside ühtlustamist mitte vähemate tagajärgedega kui omal ajal spartalaste, jesuiitlaste ja teiste pedagoogika.
Ei tohiks ütelda, et evolutsiooni juhtmõte senini kasvatusteaduses on täitsa tundmatuks jäänud. Temast kirjutasid juba omal ajal kuul sad mõttetargad ja kasvatustegelased Spencer,1 Bolduin jt. Herbart ja tema järelkäijad põhjendasid just samal mõttel oma n. nim. kultuuriliste ajajärkude õpetuse.
Kuid esimesed katsed pedagoogikat evolutsiooniõpetusega põhjendada ei andnud suure
maid tagajärgi ainult sellepärast, et arenemisõpetust ei võetud tema täies ulatuses, vaid
ühekülgselt. /———————– /
Evolutsiooniline vaatepunkt pedagoogikas võib kõik kasvatuse ja hariduse küsimused ja võtted ühendada, sest et arenemisõpetus nii keha ja tema talituste arenemist põhjendab, kui ka tähelepanu, tahtevõime, pingutuste, ettekujutuste, tegevuse, mõistuse, tunnete, laste huvide, teadushimu ja püüete kasvatamist selgitab.
Kogu meie olevus lapsepõlvest peale areneb vahetpidamata, katkestamata. Meie keha ja hinge valdab tung arenemisele.
Ilma arenemistungita mitte üksainuski instinkt, mitte üksainuski kalduvus ei leiaks harjutust, ei kasvaks keskusele (keskkonnale) vastavalt, vaid kõik jääks samale astmele, kui oli sünnipäeval.
Arenemistung aga juhib selles sihis, mis elutingimustes kõige kohasem, sündsam, jg õnnelik on inimene, kelle arenemistung ei kustu kuni surmapäevani.
Väikeses lapses väljendub see tung katsetes ronida, joosta, hüpata, visata, murda, lüüa, mis aga kätte juhtub, tahtmises kõike näha, kuulda, nuusutada, kobada, suhu pista, ühe sõnaga — vaadelda ja katsuda.
Natuke hiljem näeme arenemistungi laste püüetes seltsida omasugustega, katsetes teha oma jõuga, mis suudab, püüetes omi ettekujutusi joonistustega, mängides ja teisiti väljendada.
Noores eas sunnib seesama tung õppima, ennast teadmistega rikastama, omi vaimujõudusid kasvatama, kõlbeliselt tugevdama.
Lapse arenemiskäigu avaldusi jälgides, peab pedagoogika neid selleks ära kasutama, et õiget õppe- ja kasvatusviisi leida ja lapses neid talitusi ära tunda, mis juba loomulikult väljenduvad ja mis veel enneaegsed on.
Kui lapses huvi teatava tegevuse vastu ärkab, näit. joonistuse, muusika, spordi, lugemise vastu, siis tähendab see, et nende annete iduterad on liikuma hakanud ja tungivalt kasvamist nõuavad.
Arenemistung aga juhib selles sihis, mis elutingimustes kõige kohasem, sündsam, jg õnnelik on inimene, kelle arenemistung ei kustu kuni surmapäevani.
Väikeses lapses väljendub see tung katsetes ronida, joosta, hüpata, visata, murda, lüüa, mis aga kätte juhtub, tahtmises kõike näha, kuulda, nuusutada, kobada, suhu pista, ühe sõnaga — vaadelda ja katsuda.
Natuke hiljem näeme arenemistungi laste püüetes seltsida omasugustega, katsetes teha oma jõuga, mis suudab, püüetes omi ettekujutusi joonistustega, mängides ja teisiti väljendada.
Noores eas sunnib seesama tung õppima, ennast teadmistega rikastama, omi vaimujõudusid kasvatama, kõlbeliselt tugevdama.
Lapse arenemiskäigu avaldusi jälgides, peab pedagoogika neid selleks ära kasutama, et õiget õppe- ja kasvatusviisi leida ja lapses neid talitusi ära tunda, mis juba loomulikult väljenduvad ja mis veel enneaegsed on.
Kui lapses huvi teatava tegevuse vastu ärkab, näit. joonistuse, muusika, spordi, lugemise vastu, siis tähendab see, et nende annete iduterad on liikuma hakanud ja tungivalt kasvamist nõuavad. Arenemistungi tähtsamaks teguriks isiklikus ilmas tunnistades, ei arva aga meie, et iga loomusunni ja kalduvuse arenemine on soovitav ja tarvilik. Küll nõuab iga pärivuse teel loomulikult omandatud kalduvus arenemist, kui tema aeg on tulnud, aga kasvatusliselt seisukohalt võib kaasa aidata ainult nende instinktide arenemisele, mis meie kultuurilises elus tähtsad on, kuna aga kaugematelt esivanematelt päritud instinktid, mis oma mõtte on kaotanud ühiskond-lises elus, peab tagasi hoitama. Ja siin tulebki abiks just arenemisjuhtmõte, mis annab kasvatajale võimaluse lapse püüdeid ja tahtmisi õigesti hinnata, kas nad progressiivsete instinktide hulgast on, või atavistlistena äraiganenult esinevad.
Olgu ka veel ära tähendatud, et evolutsiooni juhtmõte pedagoogikas, kõike tema sisu ühtlustades ja kindlustades, annab ka kõige parema praktilise tööviisi kätte. Arenemisõpetusele on põhjendatud nii katseline, eksperimentaalne psühholoogia kui ka eksperimentaalne pedagoogika ja didaktika, ja nende saavutused on õige tähtsad ja mõõduandvad meieaegses kasvatuses.
Üksikute ainete õppeviisid peavad niisamuti arenemise põhimõttel põhjendatud olema. Vanas koolis harilikud õppeviisid, kusjuures õpetaja õpilase suhu valmis andmed, tõsiasjad paneb, kus õpilane passiivselt võtab õpetust vastu, kus õpetus puht dogmaatiline, ei ole arenemisõpetuse seisukohalt õigustatud. Kõige rohkem peame kõikumata dogmasid kartma, sest et kõik need ajajooksul muutuvad ebatõdedeks, ebausuks, ütleb N. F. Auriel4, kuna aga evolutsioonilise õpetuse järele ka tõde, eetika ja esteetika arenevad. Kiviaja inimese mõisted ilusast ja heast olid muidugi teistsugused kui meil, ja tulevikus sünnivad uued iluheaduse ideaalid, mis meile veel tundmata ehk vastuvõtmata. Kasvataja ei tohi, kui ta arenemispõhimõttest tahab kinni pidada, dogmade ees kummardada, nagu see enne oli. Ta peab teadma, et kõik ilmas evolutsioneerub — ise inimene, seltskond, kus ta elab, kogu inimkond, ka loodus areneb; kasvataja ei tohi seisaku, soikuse poole hoidja olla. — Kasvataja hüüdsõna olgu — ikka edasi arenemise teel! Sellepärast nõuab evolutsiooniline pedagoogika, et lapsi tuleb õpetada mitte nii palju tõsiasju teadma, kui neid otsima ja leidma, õpilane selle juures ei jää päältvaatajaks ja kuulajaks, vaid peab ise tegelikult, aktiivselt otsima teadmisi, uuesti üles leidma osalt tõsiasju, mis teadus kokku kogus omal pikal arenemisteel. Koolitöö edendaks siis kõige rohkem vaatlemist, katsumist, üldistamist, võrdlemist, otsimist ja kõige tegevuse väljendamist suusõnal, kirjalikult ja jooniste abil. Koolis õpitakse tööviise, meetodeid, koolis kasvatatakse isetegevusele, vaimsele iseseisvusele, mida vana kool sugugi ei andnud ja mille tõttu on tunda seltskonnas tegevate jõudude puudust, sest et dogmaatiline pedagoogika sunnib pähe tuupima ja sellega takistab arenemist.Kui suur eluline väärtus oli niisugusel õppimisel, kui kaua püsivad peas pähe tuubitud teadmised, mis meelt vähe riivanud, teab ehk igaüks väga hästi. Kerschensteineri” terava üteluse järele on lapse pää peale kooli lõpueksameid läikiv, kuid tühi vaskkatel, mille välimine läige aga õige ruttu tuhmiks läheb.
Vaimline kasvatus leiab ka õige tee, kui teejuhiks arenemispõhimõte võetakse. Dogmaatiline õpetusviis valitses siin veel laiemalt kui õppeainete läbivõtmise juures. Iga õpilase samm pidi käima ettekirjutuste, enamasti keelavate järele: ära valeta, ole sõnakuulelik, ära suitseta, ole korralik jne. Kasvataja, kes aga püüaks evolutsiooniliselt lapse kõlbelist ilma laiendada ja süvendada, ei tohi kõlbelisi, eetilisi dogmasid, mis lapsele tihti täiesti arusaamata ja isegi tema hingeeluga vastuolus, ette ütelda, vaid luua niisugune seltskondline keskkond, kaasõpilaste ring, kus lapsed oma mängudes, ettevõtetes, töös, nende läbiarutamisel, oma huvide kokkupõrkamises õpivad elama omasarnaste keskel ja ise leiavad üles ühiskondlise elu seadused ja nõuded. Ühiselus peavad lapsed oma tujud ja huvid seltskonna huvidele alla painutama. Selts-kondliste läbikäimiste pinnal sünnib sõpruse, üksmeelsuse, õigluse tunne, mida väljastpoolt ette kirjutada kuidagi ei saa, lapsed ise tulevad mõttele teatavad nõudmised ja määrused oma ühiselu jaoks välja töötada ja, kui see on sündinud, siis peavad nad neist kõikumata, aga teadlikult kinni. Kasvataja osa on kõiges selles, et sünnist õhkkonda ja meelsust laste ühiselu jaoks luua, lastele tarvilised mänguasjad, riistad anda, neid soovitavate mängudega ja tegemistega tutvustada, nende väljavaliku aga teataval määral lastele endile jättes.
Sellest evolutsioonilise pedagoogika seisukohast peabki hindama igasuguseid ringisid, neid seltskondlise elu ja tegevuse idusid, mis viimasel ajal igalpool koolinoorsoo keskel tekivad. Kui dogmaatiline pedagoogika niisuguseid nähtusi ei tunnistanud ja koolitööle isegi kardetavaks pidas, siis peame meie aga neid tervitama, ja iga õpetaja-kasvataja võib ringide tegevuses palju rohkem kasvatavat mõju avaldada, kui keelumääruste ettelugemisega.
Dogmaatiline kool on äraiganenud kool, evolutsiooniline aga tulevikukool. Aga evolutsiooniline pedagoogika ei lükka sugugi tagasi neid häid külgi, mis näeme kreeka, keskaja ja uuema aja kasvatussüsteemides. Küll aga hoiab ta kooli ja kasvandikke kõige ebaõige, ebaloomulise ja kahjuliku eest, mis neis süsteemides oli. Nii, näiteks, ei eita evolutsiooniline pedagoogika individuaalset kasvatust ja ei saagi seda eitada, sest et arenemisõpetuse tähtis osa just tunnistab, et organism eluoludele, keskusele ja tema tingimustele vastavalt areneb, ja inimene ühiskonnas — ühiskondlise, sotsiaalse
keskkonna mõjul kasvab. Kuid ta ei taha isikut ära neelda, maha suruda seltskonna nimel, ja, inimese loomu arenemistungi tunnistades, püüab igatpidi hoida ja arendada lapse loomulikke kalduvusi, püüdeid ja võimisi. Ühiskond ei hävita isikulist iseseisvust, niisamuti kui looduses tervik ei hävita oma osade iseseisvust. / /
Iga rakuke inimese, taime, looma kehas elab oma individuaalset elu, hingab, võtab toitu, kasvab, sureb, kuigi kõik nad üheskoos inimese keha ja tema talitusi teenivad.
Isegi kõige pisikesem laps on juba kallis inimese elu ja varjab eneses arenemistungi. Meie kohus on kõiki loomuliste inimlike püüete arenemisele kaasa aidata, neile järgneda, kui ei ole selgeid andmeid kõrvalekaldumisest loomulistest püüetest, kui laps ei ole defektne. Iseäranis tähtis on selle juures, et kasvataja õigel ajal märkaks ärkavaid võimisi, huvisid ja püüdeid ja mitte liig vara ega liig hilja annaks nendele arenemise võimalust. Kui harjutused jäävad hiljaks, kahaneb, atrofeerub loomuanne, kui aga liig vara antakse harjutus, võib põlastus tekkida. Mis hea ja huvitav täiskasvanule, ei kõlba lapsele ja ei huvita tihti teda sugugi.
Selle väite vastu patustas endine kool ja kasvatus kõige rohkem. Kogu kooli töökava, näit. algkoolides, oli nii ebaloomuliselt kokku seatud, käis psühholoogilistele seadustele täiesti vastu, et võiks veel imestada, kuidas lapse arenemine ikkagi selle all võrdlemisi vähe kannatas. Uus kool ei tohi seda teha.
Kokkuvõttes rõhutame veel kord seda edurikast mõju kasvatus- ja koolitöös, mis pedagoogiliste aadete ühendamine arenemisõpetuse põhjal annaks.
Arenemise põhimõte ei lase meid tarduda teataval aatel ja mõttel, vaid tõukab meid ikka ja ikka edasi arenemise teel. See usk inimsoo täienemisse ei tarvita aga mingit jõudu väljas-poolt meie tunnete ilma, vaid selleks on küllalt jõudusid, mis looduses olemas on. Mitte ükski teine õpetus ei suutnud nii kaugele minevikku vaadata, seda olevikuga siduda ja tuleviku võimalusi ette ära näha.
Kui nüüd meie küsiks, missugune peaks olema kool, et neid pedagoogilisi põhimõtteid teostada, neid tegelikku ellu viia, siis oleks küll ainuke vastus — see on töökool.
Töökooli mõiste meie seltskonna laiemates ringides ei ole küllalt selge, töökooli põhimõte ei leia veel ühtlast hindamist ja õige mõnigi kord arvatakse, et töökool on seesama, mis käsitöökoolgi.
Veel rohkem, isegi juhtivate kasvatustegelaste seas nii Lääne-Euroopas kui ka Ameerikas ei ole veel töökooli teostamises täielikku üksmeelsust. Lahkuminekud ja vastuolud on muidugi sellega tingitud, et puudub veel ühendav evolutsiooniline pedagoogiline põhimõte.
Kuid siiski hakkab koolireform kultuura maades kindlale ja õigele teele välja pääsema ja kasvatuse põhijooned selguma. Esialgsed kaks vastast töökooli poolehoidjate
leeris, kus ühelt poolt Seidel,6 Dewey,7 Pabst8 jt. praktilise tööõpetuse, käsitöö eest koolis võitlesid, ja teiselt poolt Ellen Key,9 Scharrelmann,10 Gurlitt” ja osalt Kerschensteiner ning teised, kes produktiivset tegevust ja õppeviise nõudsid,
mis laste vaimu ja loomisvõimet ärataksid, kasvataksid ja õitsele viiksid. /——-/ Need kaks leeri on nüüd üksteisele lähenenud.
Lahkuminekute peale vaatamata ühinevad aga kõik nad protestis endise ja praeguse õppekooli vastu; kõik nad mõistavad hukka kasvatustegevuse, mis lapse tegevuse tarvidust ei tunnista, mis last täiesti passiivseks jätab ja sellega kooli lapsele ebaloomuliseks ja võõraks teeb;/———-/ kõik nad on usus, et rikkalikud, aga
päheõpitud teadmised veel ei kindlusta rikkalikku võimist, kuna aga igaüks, kes palju jõuab ja võib, ka palju teab.
Sellepärast ei hakka meie siin pikemalt peatama vana õppekooli varjukülgedel ja võtame kindla seisukoha, et endine õppekool on oma juhtpõhimõtte poolest ära iganenud ja kui ta tegelikus elus siiski meil on veel olemas, siis ainult sellepärast, et ei ole võimalik lühikese aja jooksul kooli üles ehitada. Kooli ei saa ümber luua murranguga, revolutsiooni teel, nagu seda Nõukogude Venemaa katsus ja sellega peaaegu hävitas kooli, vaid järjekindlalt edendades, evolutsiooni teel.
Mis on siis õieti löö koolis ja töökool ise? Kas ehk ei ole töö koolis tööoskuse saavutamine ja kasulikkude saaduste produtseerimine, nagu seda sepa-rätsepa-kingsepa-tisleritööko-dades näeme, ja kas ehk ei ole töökool ise sepa-rätsepa-kingsepa-tisleritöökojaks ehk väikeseks tehaseks, vabrikuks?
Ei sugugi mitte. Tööks koolis arvame meie igasugust tegevust, mis paneb liikuma ja sellega arendab lapse käsi, jalgu, keelt ja meelt, näituseks kirjutamine, joonistamine, lugemine, jutustamine, ekskursioonid metsa, aasale, lillede istutamine aias, papilõikamine, puusaagimine, mõtlemine jm.
Töökooliks aga nimetame kooli, kus kõik need tegemised on juhitud laste keha arendamiseks, meelte teritamiseks, laste vaimliste võimete ja loovate jõudude arenduseks ja kasvatamiseks.
Ja kui väikestel lastel mängutuba vanemate kodus on nende esimeseks vaimu harimise laboratooriumiks, kus tuhanded ettekujutused ümbritsevast elust ümber töötatakse ja uueks ilmaks moondatakse, siis peaks töökooli ruu mid lastele vanemas eas nende tegevuse kesktöökojaks olema.
Evolutsioonilise pedagoogika põhimõtte seisukohalt on põhjendatud ainult niisugune vaade töökoolile, ja sellepärast heidame ilma pikema arutuseta kõrvale mõtted kooli lihtsaks käsitöö ehk isegi vabriku töökojaks muuta, kust kvalifitseeritud töölised välja tuleks, nagu seda näeme mõnel juhtumisel Lääne-Euroopas, Ameerikas ja ka Nõukogude Venemaal.
Kooli töökojad, laboratooriumid ei ole mitte ainult ruumid katsete tegemiseks, praktiliste tööde jaoks keemia, füüsika ja teistel aladel, et klassis raamatust õpitud näitlikuks teha.
See oleks küll ilus ja näitlik õpetus, kuid mitte töökooli laboratoorium. Seal töötavad lapsed iseseisvalt, kuigi õpetaja juhatuse all, otsivad ise teaduslist tõde, valmistavad ise katsete ja tööde jaoks tarvilisi riistu puust, papist, traadist, klaastorukestest. Kõik see tegevus tähtsamal mõõdul olgugi kõige õpetuse aluseks, mis veel tugevamaks ja kindlamaks saab ekskursioonide ja vaatluste abil igal pool looduses.
Teiste õppeainete kohta võiks niisamuti näidata, kuidas ka emakeeles, ajaloos, maadeteaduses jne. isetegevus ja loov töö on võimalik joonistuse, mudelite, piltide, kaunistuste, referaatide jne. näol.
Õpperaamat töökoolis jääb teisele kohale, aga raamat üleüldse omandab veel suurema tähtsuse kui õppekoolis. Tubli raamatukogu ühes lugemistoaga oleks niisama tähtis laboratoorium vaimlise töö alal, kui puu-papitöökoda kehaliseks arenemiseks.
Töö kooliaias, isegi põllul, muidugi laste huvidele ja jõududele vastavalt, teeniks ka niihästi keha harimist kui oleks ka teadmiste allikaks.
Üksikasjalikult kõik tegemised, talitused ja võtted töökoolis üles lugeda ei ole meil täna eesmärgfks, aga tahaks veel rõhutada, et ideaalse töökooli sissesead laste vanadusele vastama peab ja noorematele lastele esimestel kooliaastatel võimalust annab koolis mängida, jooksta, laulda jne., vanematele õpilastele aga töös omi käsi ja meeleriistu harjutada, teaduses ja kunstis oma vaimuilma rikastada ja isetegevust, iseseisvust, selget ja kindlat ilmavaadet kasvatada.
Olgugi meil töökoolist juba kõige selgemad ja meelitavamad ideaalid, aga ei ole lootust, et lähemas tulevikus, juba mõne aasta järel, töökool käes olekski. Seda meie nii ruttu veel kätte ei saa kahel tähtsal põhjusel.
Esiteks, on kõik meie koolid endisteks õppe-ehk raamatukoolideks sisse seatud ja tihti ei ole koolis ühtki teist ruumi peale klassitoa ja mingisuguseid õppeabinõusid peale tahvli ja kriidi.
Peaaegu kõik kooliruumid peaks ümber ehitama, peaks tüsedad raamatu ja õppeabinõude kogud ja palju muud muretsema, enne kui saame töökooliga hakata.
Selleks aga on tarvis otsatu paljudest ainelistest ja majanduslistest raskustest üle saada ja suuri jõupingutusi teha.
Kuid usume, et ei ole midagi kättesaamatut hää ja kindla tahtmise juures. Praegu meie seltskonnas niisugust tahtmist veel ei ole, aga ta peab tulema ja loodame, et tulebki siis, kui laiemad seltskonna ringid töökooli tähtsusest rahva hariduse tõstmiseks täiesti aru saavad ja tema teostamisele tõsiselt püüdma hakkavad.
Teine raskus töökooli eesmärgi poole püüdmises on nõrk ja puudulik õpetajate ettevalmistus. Omas enamuses, välja arvatud üksikud klassikalise kooli /kasvatuse/ poole hoidjad vanemate õpetajate hulgas ja noorsoo vaba arendamise vastased, tunneb õpetajaskond töökooli väärtust ja hindab kõrgesti tema ideaali, kuid kõik ettevalmistus ja kõik endised kogemused ja harjumused ei anna õpetajaile töökooli teostamiseks peaaegu mitte midagi.
Ainult mõnes üksikus, õnnelikus koolis on praegusel ajal enam-vähem head tingimused selleks, et koolitööd töökooli põhimõttele rajada.
Õpetajate seminaride peale langebki raske ülesanne ette valmistada õpetajaid nii, et nad töökoolis julgesti töötada suudaksid. Aga tuleb meeles pidada, et ka seminarides on õppejõudude puudus ja ei ole veel loodud küllalt soodsad tingimused tööks töökooli põhimõttel.
1 Spencer, Herbert (1820—1903) — ing-lisefilosoof ja sotsioloog; J. K. rajaneb temale siin ja mujalgi kui eelkõige-evolutsiooniteooria idee arendajale.
2 Bolduin: õige Boldwin, James Mark (1861 —1934) — ameerika psühholoog, sotsioloog ja ajaloolane.
3 Herbart, Johann Friedrich (1776— 1841) — teadusliku pedagoogika rajajaid; tugines kasvatuse eesmärgistuses eetikale ja meetodites psühholoogiale, mida ka J. K. tähtsaks pidas.
4 N. F. Aurieli kui autorit ei ole õnnestunud esialgu selgitada.
5 Kerschensteiner, Georg (1854—1932) — töökooli idee arendaja, keda J. K. küll arvestas, kuid ei jäljendanud mehaaniliselt.
6 Seidel, Robert — šveitsi pedagoog ja koolitegelane.
7 Dewey, John (1859—1952) — ameerika filosoof, pedagoog ja psühholoog; J. K. toetub temale eriti lapse isiksusest lähtuvuse pedagoogika rajajale, aga ka kui üldõpetuse pooldajale.
8 Pabst, Otto — saksa pedagoog ja haridustegelane.
9 Key, Ellen (1851—1931) — rootsi sotsioloog.
10 Scharrelmann, Heinrich — saksa pedagoog ja haridustegelane.
11 Gurlitt, Ludvig (1855—1931) — saksa pedagoogikaprofessor.
Kommenteerivat
15. veebruarist 1921 määrati vastasutatud Võru õpetajate Seminari direktoriks Joh. Käis, kes Haridusministeeriumi riigikoolinõunikuna töötades oli sattunud tagurlike koolitegelaste rünnaku alla. Seminari avaaktus toimus 13. märtsil 1921, s. t enam kui kaks kuud pärast tegelikku töölerakendumist (7. jaan 1921). Avaaktust meenutab J. Käis 15 aastat hiljem Pedagoogilise Ühingu «Võru Seminar» koosolekul (Võrus 1. aug 1936) järgmiselt: «Võrdlemisi vähe on siin neid, kes veel mäletavad kevadepoolist pühapäeva 15. a. tagasi, nimelt 13. märtsi 1921. a. Sel päeval toimus esimene pidulik aktus Seminari avamise puhul, see päev saigi Seminari aastapäevaks. Mäletan, et kõnelesin tol päeval
/——— / oma väikesearvulisele õpilasperele
(õpilasi oli siis vaid 43) ja külalistele, Võru seltskonna- ja koolitegelastele uue kooli ideaalsust, rõhutades just tulevaste õpetajate otsiva, uuriva ja loova vaimu arendamise vajadust isetegevas töös, töökooli põhimõtet.» (J. Käis. Kõne mustend ja materjal. — Käsikiri KM KO, F 217, M 7:11.)
Aktusekõne seni trükis avaldamata tekst ise on käsikirjas säilinud (KM KO, F 217, M 7:10) ja väärib mõnd märkust. Noor direktor on oma esinemist väga tõsiselt võtnud. Nagu fragment fotokoopiastki näitab, on tekst hoolikalt töödeldud: vastavate märkidega on märgitud loogilised rõhud ja pausid suulise esituse tarvis.
Käesolevas on kõne teksti mõnevõrra lühendatud (välja on jäetud pedagoogiliste voolude üldiseloomustused ja mõned mõttekordused); autori keelekuju on püütud võimalikult säilitada. Kohendatud on silmatorkavalt saksamõjulist sõnajärge ning minimaalselt kaasajastatud õigekirja.
Kuna tegemist on tolle aja ühe programmilisema haridusdokumendiga (mis liiati tähistab J. Käisi enda pedagoogiliste vaadete arengut antud hetkel), ei tohiks liiast olla mõni järelmärkus, mis püüavad osutada J. Käisi kõne põhiseisukohtade üllatavalt tänapäevasele tähenduslikkusele.
• J. Käisi esituse võtmesõnadeks on «arengu-pedagoogika» (arengu e evolutsioonpnntsiip) ja «töökool».
• J. Käis seab vanale koolile (tuupimiskoolile) vastu laste «meelte teritamise» ja «loovate jõudude» arendamise. See tolleaegsest reformpeda-googikast selekteeritud põhitõdemus on meile ju ammuaegu tuttav, jõudmata ometi nõukogude elavpedagoogikasse. Ent imekspandavat pole siin õieti midagi: totalitaarne ühiskond ei ole seesuguse pedagoogika pärija ega tarbija, selleks isiksuse arendamiseks puudus n-ö sotsiaalne tellimus. Kummatigi seisab praegune kooli haridusuuendus antud asjas põhimõttelises nullpunktis nagu Võru Seminari asutamisaegu.
• Tähelepandav on J. Käisi iseseisev ja pedagoogiliselt argumenteeritud käsitus töökoolist. Tema otsustavalt tõrjuv suhtumine vulgaarsetesse ja lihtsustatud käsitlustesse (töökool kui tootmisõpetus ja -tegevus, töökool kui käsitöö-kool). Tasub korrata J. Käisi kontseptsiooni kui täiesti tänapäevast: «Töökooliks aga nimetame kooli, kus kõik need tegemised/osutusega seotud tegevuste/ tegeluste paljus kah/ on juhitud laste keha arendamiseks, meelte teritamiseks, laste vaimuste võimete ja loovate jõudude aren-diseks ja kasvatuseks.» Kui kõik uperpallitami-sed tagantjärele üle ja läbi mõelda, mis sõjajärgses koolis töökasvatuse nime all on sündinud, siis, jah, muutub eriliselt hinnatavaks 26aastase koolimehe peaasjalikult autodidaktina selekteeritud pedagoogiline tarkus. Vähemalt esialgu on meil praegusajal sellele vähe lisada.
• Paneme tähele, et loodust ja soo kultuuri (resp ühiskonda) peab J. Käis hariduse vältimatuks kaas- ja koosmõjuriks. Nende hilisem oluline lahusolu on hariduskriisi peamisi põhjustajaid.
• Ja veel midagi põhimõttelist ja õpetlikku. J. Käis väidab: «Kooli ei saa ümber luua murranguga, revolutsiooni teel (sõrendanud K. L), nagu siin Nõukogude Venemaa katsus ja sellega peaaegu hävitas kooli, vaid järjekindlalt edendades, evolutsiooni teel.» Tasub rõhutada, et meil juba mitmendat aastat kestev koolireform murrangu keerdküsimustes vindub ja takerdubki. J. Käisi hoiak on eeskujuandvalt realiteeditundeline. Ta mõistab ühtaegu järgmisi asjaolusid: a) vana kooli hädadest ei pääse hoobilt, b) ka vana kooli praktikas leidub väärtustatavaid jooni, c) uute ideede elluminek eeldab teatud vältimatuid eeldusi, esijoones vastavalt koolitatud (täienduskoolitatud) õpetajaid ja hädatarvilikku pedagoogilist instrumentaariumi.
Teksti kohaldanud ja kommenteerinud FERDINAND EISEN ja KALJU LEHT